DZIAŁANIA PROFREKWENCYJNE

Poradnik dla aktywistów

Dobre praktyki – działania, podejmowane w czasie akcji społecznej „Jesteś u siebie – zagłosuj” czyli jak możesz zachęcać do udziału w wyborach lokalnych i europejskich?

pro3Mamy kilka pomysłów dla was: 

Przede wszystkim zastanów się gdzie można spotkać najwięcej Polaków? Jeśli już masz pomysł – tam właśnie pójdź i zachęć ich do udziału w wyborach. Jeśli potrzebujesz ulotek, plakatów – skontaktuj się z nami. Prześlemy! Poniżej prezentujemy listę przygotowaną na podstawie naszych doświadczeń. A jeśli masz jakiś pomysł zupełnie nowy – koniecznie prześlij go nam, dołączymy go do reszty!

sklepy oferujące polską żywność (świetne miejsce na powieszenie plakatów, zostawienie ulotek!)
polscy fryzjerzy – zostaw klientom lekturę, która mogą sobie poczytać w trakcie strzyżenia!
polonijne media – dogadaj się by umieścili na ich stronach informację o kampanii – akcja jest apolityczna, dla dobra Polonii i dla lepszej integracji – slowem: cel jest na tyle fantastyczny, że z pewnością Twój lokalny portal się zgodzi opublikować informację
– jeśli pracujesz w dużej firmie w której pracują Polacy, albo masz znajomego który w takiej firmie pracuje to może uda Ci sie wywiesić plakat o kampanii w kantynie i zostawić tam ulotki? Z reguły firmy dbają o swój wizerunek jako zachęcające pracowników do aktywności proobywatelskich, więc powinno się udać!
polskie szkoły – co sobota możesz wybrać się do szkoły przed zajęciami by zachęcać rodziców do udziały w wyborach. Szkoły powinny być bardzo zainteresowane wyborami bo dzieki temu mogą zystkać radnego, który będzie im pomagał w przyszłości! Nawiąż współpracę z dyrektorami! Zrób spotkanie w klasach z dziecmi i zachęć by przekonaly rodzicow do udzialu w wyborach!
polskie parafie – msze święte do doskonała okazja by poinformować o wyborach. Nawiąż współpracę z księdzem. Przed mszą rozdawaj ulotki, które ludzie będą mogli poczytać sobie w trakcie mszy. Poproś księdza by z ambony poniformował zebranych o kampanii i wyborach. Po mszy będzie jeszcze szansa by porozmawiać z wychodzącymi ludźmi
polskie imprezy – koncerty, kabarety, wycieczki organizowane przez organizcje polonijne, spotkania organizacji polonijnych etc – wcześniej dogadaj się z organizatorem, że będziesz na ich wydarzeniu. Rozmawiaj, zachęcaj, dawaj ulotki. Być może uda się namówić organizatora by artysta powiedział pare słów ze sceny, być może dostaniesz przestrzeń by samemu coś powiedzieć ze sceny, na spotkaniu (i przy okazji zrobić sobie dobre zdjęcie z artystą).
zagaduj to każdego (no, prawie każdego) napotkanego Polaka – czy się zarejestrował. Im więcej wie, im nas jest więcej – tym więcej jest zaangażowanych 🙂
– zachęcaj do polubienia profilu kampanii na facebooku i odwiedzenia strony. Im więcej osób wie o kampanii, tym lepiej!
pamiętaj – najlepiej działaj z kilkoma osobami. Im was jest więcej – tym lepsza zabawa i jeszcze większa szansa na sukces!

Jeśli to mało, to poniżej trochę więcej szczegółów.

pro11)    Współpraca ze szkołami polonijnymi, z uczelniami kształcącymi w języku polskim. Szkołami języka angielskiego, których większość stanowią obcokrajowcy.
 Jak rozpocząć akcję?

a)     Dzień informacyjny w szkole:

  • kontakt z dyrektorem szkoły lub osobą pracującą w sekretariacie w celu otrzymania zgody na zorganizowanie spotkania dla rodziców, uczniów oraz nauczycieli danej placówki edukacyjnej,
  • uzgodnienie daty spotkania i wydzielenie miejsca do utworzenia stoiska, punktu informacyjnego,
  • dobrze jest przygotowac krótki chwytliwy tekst o o celach organizowanej akcji i przebiegu spotkania, i poprosić dyrektora szkoły, żeby przesłał go do swojej listy kontaktowej. Pomyśl jak takie spotkanie wypromować.
  • możesz też nawiązać współpracy z kandydatami i nakłonić ich do publicznego wystąpienia przed rodzicami uczniów,
  • zaplanowanie spotkania: godzina rozpoczęcia, zakończenia, 10 minut na pytania,
  • znalezienie wolontariuszy do podawania ulotek i pomocy przy wypełnianiu formularzy.

b)    W dniu spotkania:

  • należy przygotować ulotki o kampanii, karty do głosowania,
  • udekorować miejsce aby było widoczne dla odwiedzających,
  • porozklejać znaki prowadzące do miejsca jeśli jest słabo widoczne,
  • uśmiechać się, nawiązywać kontakt wzrokowy i ściskać ciepło dłonie

c)     W trakcie zajęć interakcyjnych (konwersacje obcojęzyczne):

  • zachęcić do dyskusji na temat wyborów używając nowego, ciekawego słownictwa,
  • materiałów reklamowych promujących postawę obywatelską
  • Podobne akcje miały miejsce w Ballymun Intercultural Group, (Whitehall College, szkołach polonijnych)                              

pro 52)     Współpraca z organizatorami imprez masowych (koncerty, spotkania publiczne, konkursy sportowe):

  • kontakt z osobą organizującą dane wydarzenie kulturowe, sportowe w celu uzyskania dat, terminów odbywających się inicjatyw i przyzwolenia na zorganizowanie stanowisk informacyjnych przed wejściem do budynków, stadionów,
  • przekazywanie ulotek i formularzy zachęcających do rejestracji przed i po wydarzeniu,
  • udzielanie praktycznych porad przy wypełnianiu dokumentów,
  • zorganizowanie stałego i widocznego punktu informacyjnego 

 

 

pro43. Współpraca z kościołami: 

  • kontakt z polskim proboszczem w celu uzyskania zgody na zorganizowanie stanowisk informacyjnych przed wejściem do Kościoła,
  • informowanie Polaków o wyborach lokalnych podczas mszy świętej – najlepiej zeby ksiądz powiedział parę słów podczas ogłoszeń duszpasterskich (w ostateczności samemu to można zrobić)
  • przekazywanie formularzy rejestracyjnych oraz ulotek przed i po mszy świętej,
  • udzielanie pomocy przy rejestracji,
  • umieszczanie na tablicy parafialnej, ogłoszeń o nadchodzących akcjach i spotkaniach przedwyborczych. 

pro 64. Inne akcje:

a) polskie biblioteki, księgarnie etc

  • zorganizowanie stałego punktu informacyjnego z materiałami o  kampanii oraz formularzami do głosowania,
  • rejestrowanie osób podczas przedsięwzięć organizowanych w bibliotece, księgarni (m.in. nowa publikacja, spotkania muzyczne, czytanie książek dla dzieci).

b) Szkolenia rozwojowe, warsztaty:

  • aktywny udział werbalny,
  • zachęcanie do rejestracji podczas szkolenia,
  • dystrybucja ulotek, materiałów przedwyborczych 

pro75. Wszystko inne!

  • Canvasing rejestracyjny – odwiedzanie osób mieszkających w sąsiedztwie i informowanie ich o wyborach lokalnych przekazując jednocześnie formularze do głosowania (możesz przy okazji poznać w jaki sposób działają kandydaci na radnych w Irlandii)
  • Zachęcanie znajomych, sąsiadów do rejestracji poprzez werbalny kontaktu, wymianę materiałów informacyjnych oraz dystrybucję ulotek do skrzynek pocztowych mieszkańców danego terenu.
  • Nawiązywanie kontaktu z właścicielami polskich, mołdawskich, indyjskich sklepów tudzież punktów usług w celu dostarczenia ulotek o nadchodzących wyborach oraz akcjach planowanych przez aktywistów i kandydatów.
  • Współpraca z innymi organizacjami działającymi na rzecz migrantów (CAIRDE, Troyka Partnership, BIG, New Community Partnership, Together Razem etc).
  • Udział w spotkaniach informacyjnych kampanii „Jesteś u siebie zagłosuj” i rejestracja Polaków podczas trwania przedsięwzięcia.
  • Współpraca z mediami polonijnymi i Irlandzkimi. Stworzenie bazy danych, listy dystrybucyjnej i rozsyłanie artykułów, informacji o planowanych akcjach na rzecz nadchodzących wyborów (Dublin People, Gazeta Polska).

W razie pytań, prosimy o kontakt:

dominika.topolska@forumpolonia.org

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *